8 ژانویه 2023- دیابت به عنوان یک عامل مهم مرگ و میر و ناتوانی زودرس شناخته شده است. در سه دهه گذشته، شیوع استاندارد شده ی دیابت بر اساس سن، در کشورهای مختلف با تمام سطوح درآمدی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اما هنوز مشخص نیست که آیا کنترل قند خون نقشی در کند کردن روند پیری دارد یا خیر.

تجزیه و تحلیل داده ها از مطالعه Look AHEAD نشان داد که کنترل بهینه تر قند خون در میان بیماران دیابت نوع 2 می تواند پیری بیولوژیکی را کند نماید.

یافته‌های این مطالعه که در Diabetes Care منتشر شد، نشان می‌دهد که استراتژی‌های کنترل دیابت از طریق مصرف متفورمین یا کاهش وزن نیز ممکن است پیری را آهسته کند.

دکتر فلیسیا آر. سیمپسون و همکارانش از دپارتمان ریاضیات دانشگاه ایالتیWinston-Salem ، نوشتند: سطح پایینHbA1c (هموگلوبین گلیکوزیله) در بزرگسالان مبتلا به دیابت با پیری بیولوژیکی آهسته‌ تر مرتبط است که توسط شاخص deficit accumulation frailty  یا FI مشخص می شود، این شاخص بار کل نقایص سلامتی را در حوزه‌های بالینی متعدد (مانند تشخیص‌ها، ناتوانی، عملکرد شناختی و عملکرد فیزیکی) به نسبت کمی تعیین می‌کند.

آنها توضیح دادند که در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، کنترل ضعیف قند خون با ضعف بیشتر و بدتر در طول زمان مرتبط است. "ضعف و سستی یا frailty" در بیماران تحت درمان با متفورمین و افرادی که به کاهش وزن دست یافته بودند، کندتر پیشرفت کرد که ممکن است نشان دهنده پیری بیولوژیکی کندتر باشد.

هدف تیم تحقیقاتی توصیف طولی و مقطعی ارتباط بین سطوحHbA1c و استراتژی‌هایی برای کنترل دیابت نوع 2 با سطوح پایه و تغییرات 8 ساله در شاخص  FI، بود که یک نشانگر رایج پیری بیولوژیکی است.

برای این منظور، آن‌ها تجزیه و تحلیل‌های اکتشافی را بر روی داده های ۴۱۶۹شرکت‌کننده (۴۵تا ۷۶ساله) که در کارآزمایی شاهد دار تصادفیLook AHEAD (اقدامی برای سلامت در دیابت) تحت نظارت قرار گرفته بودند، انجام دادند. محققان داده‌های همه ی گروه‌های مداخله را با هم ادغام کردند. سپس ارتباط سطح پایه و 8 ساله ی HbA1c را با نمرات شاخص FI بررسی کردند. سوگیری مرتبط با پیگیری افتراقی با استفاده از وزن ‌دهی احتمال معکوس، ارزیابی شد. آنها همچنین ارتباط بین تغییرات 8 ساله در FI با مصرف داروهای دیابت و تغییرات وزن را با کنترل سطوحHbA1c ، ارزیابی کردند.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

· داشتن مقدارHbA1c  پایه و متوسط HbA1c کمتر از 7 درصد در طول زمان، در مقایسه با 8 درصد یا بیشتر، با افزایش کمتری در نمرات FI در طول دوره پیگیری 8 ساله، مرتبط بود.

· نویسندگان تاکید کردند که همبستگی بین HbA1c پایه و شاخص FI، متوسط و بر اساس رگرسیون اسپلاین تقریباً خطی بود.

· در آنالیزهای تنظیم شده برای سطوح HbA1c، کاهش وزن بیش از 5 درصد و استفاده از متفورمین به طور مستقل با افزایش تدریجی تر و کندتر شاخص FI مرتبط بود.

نویسندگان نتیجه گیری کردند که سطح پایین‌تر هموگلوبین گلیکوزیله در میان بیماران دیابتی با پیری بیولوژیکی کندتر مرتبط است که توسط شاخص FI منعکس می‌شود. استراتژی‌های کنترل دیابت از طریق مصرف متفورمین یا کاهش وزن نیز ممکن است پیری را کاهش دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/optimal-blood-sugar-control-tied-to-slow-ageing-in-adults-with-type-2-diabetes-105290